Miléva Blomberg

Medlem i Jönköpings partiförening och sitter i valberedning för kretsstyrelsen

Miléva Blomberg bjuder på kaffe ur presskanna samtidigt som hon synar vecken på gardinerna och kuddarnas placering i soffan. Kanske är det något som behöver rättas till? Grand Hotel andas engelsk ombonad elegans med en samtida skandinavisk twist. En lokal inredningsfirma står bakom de smakfulla gardinarrangemangen och i matsalen serveras rätter på närproducerade råvaror, lagade från grunden. Här möts affärsmän, Afternoon Tea-gäster och lunchande pensionärer i en avslappnad och opretentiös atmosfär. Känslan är nästan kontinental. Och det är precis så Miléva och hennes kollega Sofia Hagman vill ha det. Grand Hotel ska vara ett personligt affärshotell och en mötesplats för alla; det som förenar gästerna är att de har gjort ett medvetet val.

”Under alla år i hotell- och besöksnäringen har jag alltid drömt om ett eget hotell, och nu är den verklighet.”

Miléva tog över hotellet 2013 – och en mer engagerad och kompetent ägare kan ett hotell inte önska sig. Miléva började sin karriär på legendariska Hotell Portalen där hon jobbade i 13 år och avancerade till hotellchef. Därefter startade hon eget företag som utbildade konferensvärdar och hotellpersonal innan hon knöts till Jönköpings hotell- och konferensbokning som var ett samarbete mellan Jönköpings kommun, Elmia och näringslivet. De sista åren ingick hon i kommunens besöksorganisation, Destination Jönköping. Tillsammans med kollegorna på hotell och konferensbokningen utvecklade Mileva framgångsrikt Jönköpings varumärke inom besöksnäringen. Teamet insåg tidigt vikten av god platsmarknadsföring och hittade ständigt nya sätt att lyfta fram Jönköping nationellt och internationellt.

Milévas politiska engagemang har en självklar grund i hennes entreprenörskap och yrkesmässiga erfarenheter.

”Nya Moderaterna i Jönköping har fokus på företagande och jobb, och har en helhetssyn som tilltalar mig. För mig är det viktigt att få möjligheten att välja och kunna utgå från vem jag är som individ – det är det som är moderat politik för mig.”

För Miléva är det utvecklingen av Jönköpings attraktionskraft, med fokus på just besöksnäringen, som står högst upp på att göra-listan. En stark besöksnäring driver företagsamhet och sysselsättning och bidrar med skattepengar och välstånd till kommunen.

Jönköpings kommun är Sveriges tionde största kommun men ligger på fjärde plats när man jämför antal hotellnätter. Jönköping har också dubbelt så stor omsättning som genomsnittet. Men – vi kan inte förlita oss på att saker och ting bara tuffar på.

”Det saknas ett gemensamt forum och en strategi kring de här frågorna. Om Jönköping ska vara attraktivt för företag, mässor och turister så måste vi börja samarbeta. Och det gäller allt – från bostäder och studentbostäder till fler hotellrum, restauranger och ännu bättre shopping och upplevelser. Vi måste sluta gnälla och sätta oss tillsammans: politiker, kommun, företag, högskola och företrädare för hotell och restaurang och gemensamt lägga upp en plan för vad vi vill uppnå. Vi kan inte bygga 500 nya hotellrum och se vad som händer. Vi måste ha en strategi som fyller hotellrummen medan de byggs. På så sätt får vi tillväxt och förhindrar utslagning bland företagen.”

En politik som förlitar sig på att driftiga entreprenörer och individer ska bära hela samhällsutvecklingen är inte vettig, menar Miléva. Men genom att koppla samman alla intressen och samordna kan Jönköping få ny attraktivitet och slagkraft.

”Sedan finns det naturligtvis många enskilda frågor att värna om. Hur utvecklar vi Jönköpings flygplats som är avgörande för besöksnäringen? Hur skapar vi fler och högre utbildningar som kan förse den växande hotell- och besöksnäringen med kompetens? Och vad är det som säger att fotboll är större än e-sport? Varför är det fotbollen som behöver en ny arena när Dreamhack också gör det?”

Miléva är inte rädd att ifrågasätta. Hon säger vad hon tycker och gillar när dialogen är konstruktiv och det är högt i tak.

”Jag kom till Sverige från Jugoslavien från nioåring. Jag har erfarenhet av ett samhälle där yttrandefrihet inte var en självklarhet och där man inte kunde välja sitt parti. För mig är det politiska engagemanget ett privilegium. Men med det privilegiet kommer också skyldigheter. Det är politikernas uppdrag att tjäna väljarna. Det är inte väljarna som ska tjäna politikerna och deras personliga agendor. Det är förutsättningen för att vi ska ha väljarnas förtroende.”