Kent Ly

Vice gruppledare & ledamot i kommunfullmäktige
Ordförande i Smålands Turism
Ledamot i regionfullmäktige
Ledamot i förbundsstyrelsen

Kent Ly blev Jönköpingsbo av en slump. Ett samtal från en affärskollega ställde allt på ända för uppsalastudenten som skulle börja jobba för Svenska Exportrådet i Vietnam. Istället blev det Jönköping och 500 kvadratmeter restaurang i Saluhallen för den drivne entreprenören och världsmedborgaren.

Det här var kring millennieskiftet. Sedan dess har Kent Ly etablerat sig som näringslivsprofil, företagare och politiker. Men att han en gång funderade på att bli astronaut och fysiker– det är det nog få Jönköpingsbor som vet om. Kent har läst rymdfysik och astronomi vid Chalmers och teknisk fysik i Uppsala – på 90-talet studerade han också i USA och fick erbjudande om ett stipendium vid det prestigefyllda UCLA-universitetet. Ändå valde Kent att flytta tillbaka till Sverige och sedan till Jönköping. Varför?

”Jag såg möjligheterna i Jönköping. Jag insåg att det fanns mycket att göra för att skapa bättre förutsättningar för staden, dess företag, handel och restauranger. Svårigheterna med serveringstillstånd var en av de första utmaningarna. Men jag är inte typen som sitter på läktaren och gnäller. Jag går ner på planen och spelar. Det politiska engagemanget är en följd av det. Nu har jag bildat familj här och banden till Jönköping har blivit ännu starkare.”

Han beskriver sig själv som liberalkonservativ. Frihet, företagsamhet och tolerans är viktigt. Men också ordning och reda.

”Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för valfrihet så att människor och företag får möjlighet att välja och växa, som individer och som organisationer.”

I dag är Kent Ly vice gruppledare för Moderaterna i Jönköping. Han är engagerad i Smålands Turism och leder även en arbetsgrupp för attraktivitet och näringsliv på förbundsnivå.

”Ett starkt näringsliv är viktigt för att Jönköping ska vara attraktivt att bo och etablera sig i. Ett brett utbud av företag, tjänster, shopping och restauranger attraherar nya verksamheter, invånare och besökare. Därför behöver vi ett tydligt ledarskap i de här frågorna. I Jönköpings kommun ska vi kunna ge raka och snabba svar och underlätta för alla som är intresserade av oss.”

Företagsamheten har alltid varit en naturlig del av hans liv och Kent startade flera egna företag redan under studenttiden, bland annat inom telekom. För Kent, som även har läst affärsjuridik, är företagandet ändå den stora passionen.

”Juridik och fysik är stora personliga intressen men jag skulle aldrig kunna jobba med det. Jag är inte nästa Fuglesang! Jag tycker inte om att sitta still utan gillar när det händer saker. Jag är ingen förvaltare, utan helt enkelt en företagare.”

Med sin internationella bakgrund uppskattar Kent att Jönköping har en så tydlig plats i världen.

”Vi har många lokala företag som verkar på en global nivå, samtidigt som Jönköping University lockar studenter från hela världen. Vår starka besöksnäring, mässkompetensen i form av Elmia och stora event som Dreamhack bidrar också till intresset för Jönköping. Det här är möjligheter som vi ska vårda och utveckla. Du ska kunna välja att bo i Jönköping och ändå vara en del av ett internationellt sammanhang. Ett attraktivt Jönköping kräver ännu bättre infrastruktur, bostäder och social service. Och vi får inte glömma bort upplevelserna. Om Jönköping kan vara ett lugnare, men ändå inspirerande, alternativ till storstaden så har vi lyckats.