Elisabet Mattsson

Ledamot i kommunfullmäktige
Ledamot i äldrenämnden
Kommundelsråd Skärstad-Ölmstad

Född i Gisebo, i ett hus på höjden med utsikt över äppellundarna, har Elisabet Mattsson förblivit sin hembygd trogen. Nåja, nästan.

”Jag flyttade runt och bodde i storstan en tid, började utbilda mig till sjuksköterska.

men så blev pappa sjuk, han drev ett kopieringsföretag i Huskvarna, så jag flyttade hem för att hjälpa till i företaget. Och trivdes fantastiskt bra med jobbet och alla kunderna.”

Det tillfälliga inhoppet blev till en lång karriär som egenföretagare. Därefter har Elisabet jobbat vidare i branschen. Bland annat på Arkitektkopia. I dag jobbar hon i Eztrad modebutik i centrala Jönköping, men hon är lika bra på att sälja motorcyklar som kläder. På CVt finns erfarenhet både från Nybergs Motor och MC Proffsen i Hovslätt. Hon är en hängiven MC-förare och njuter av möjligheterna att få lära känna omgivningen från

motorcykeln. Mest uppskattar hon utflykter där hon kan njuta av kommunens vackra

omgivningar. Basen är radhuset i Kaxholmen där hon bor tillsammans med sin man och hon är en mycket uppskattad barnvakt hos barnbarnet.

Engagemanget har alltid varit en naturlig del av Elisabets liv. Som företagare, medlem i Rotary och som curlingspelare på elitnivå i Jönköping Curling Club. Engagemanget i Nya Moderaterna började, kanske en smula motvilligt, i början på föregående valår.

Jag fick några propåer från bekanta som var engagerade i Moderaterna i Skärstad-

Ölmstad. Och när jag väl gick dit så trivdes jag väldigt bra. Det är en god gemenskap.”

Elisabet blev snart invald i fullmäktige och har ett särskilt engagemang i äldrenämnden.

”Omsorgen om våra äldre är oerhört viktig. Under den senaste tiden har jag dessutom fått nya perspektiv på området då min egen pappa har bott på äldreboende.”

Det politiska engagemanget ger en viktig kontakt med verkligheten, menar Elisabet. Hon brinner för samhällsfrågor och betonar individens ansvar för att vi ska kunna bygga ett bra samhälle där alla får plats och kan utvecklas.

”Vi lever i en tid där personligt ansvar, etik och moral har hamnat i skymundan.

Vi måste alla bli bättre på att visa hänsyn till varandra och visa civilkurage.

Föräldraansvaret är oerhört betydelsefullt. Som förälder kan man inte avsäga sig ansvaret för sina barns uppfostran och lägga över det på skola och lärare. Det är dagens föräldrar som har ansvaret för att morgondagens vuxna kan driva samhället framåt.”

Elisabet sätter trygghetsfrågan högt på dagordningen.

”Jag vill se ökad trygghet i Jönköpings kommun, med ökad polisnärvaro. Det behövs fler poliser, både i trafiken och på andra platser i samhället.”